De Employee Journey

Blogartikel

De employee journey heeft een directe impact op de medewerkers binnen je bedrijf. Zodra een employee journey goed wordt ingericht, kan dit zorgen voor tevreden, betrokken en gemotiveerde medewerkers, die minder snel geneigd zijn de organisatie te verlaten of te verzuimen. Zodra een bedrijf dus genoeg aandacht besteedt aan de inrichting van de totale employee journey, brengt dit veel voordelen met zich mee. Maar… wat is de totale employee journey nu precies? 

Veel mensen zullen zeggen dat de employee journey start op de eerste werkdag en eindigt op de laatste werkdag. Echter is de totale journey veel uitgebreider dan dat. De employee journey start namelijk al zodra een potentiële medewerker op zoek gaat naar een nieuwe baan en zich gaat oriënteren op de mogelijkheden binnen de arbeidsmarkt. In deze fase krijgt de medewerker al een eerste indruk van verschillende bedrijven, wat uiteindelijk heel belangrijk wordt in zijn keuze om voor een bepaalde werkgever te kiezen. Hierna volgen aanmelding, sollicitatiegesprekken en acceptatie van een aanbod. Dit gedeelte van de employee journey wordt ook wel de ‘pre-employment’ fase genoemd. 

Na deze fase volgt de ‘employment’ fase, waaronder het onboarding proces, ontwikkelingen en groei binnen het bedrijf en de uiteindelijke bijdrage valt. Deze fase valt binnen de periode dat de medewerker bij het bedrijf werkt. Tijdens deze fase is het ontzettend belangrijk om de medewerker aan boord te krijgen en te houden. Naast een duidelijk en fijn onboarding proces, waarin de medewerker in een warm bad terecht komt en weet waar hij aan toe is, is het later ook belangrijk om de medewerker betrokken te houden en ervoor te zorgen dat hij gemotiveerd blijft. Dit kan gecreëerd worden door, bijvoorbeeld, nieuwe uitdagingen en kansen, meer zeggenschap in beslissingen, maar ook door waardering te tonen aan de medewerkers. 

Als laatste volgt de ‘post-employment’ fase. Want hoewel je zou zeggen dat de employee journey stopt zodra een medewerker zijn laatste werkdag heeft gehad, is de tijd na de laatste werkdag nog steeds heel belangrijk. Om een medewerker een positieve laatste indruk te geven van het bedrijf, is het belangrijk om op een goede manier uit elkaar te gaan en daarna zelfs nog een connectie te houden. Dit zal zorgen voor positieve meningen van ex-medewerkers, en daarmee kun je als bedrijf laten zien dat je goed met je medewerkers omgaat. Daarnaast zullen positieve ex-medewerkers goede marketeers zijn voor nieuwe, toekomstige medewerkers zodra ze alleen maar positieve ervaringen hebben met jouw bedrijf. 

Om de bovengenoemde employee journey te optimaliseren, zul je hieronder een aantal tips vinden: 

  • Besteed tijd aan het bouwen van een goed werkgeversmerk, ook wel employer branding genoemd, om potentieel talent aan te trekken. Zorg dat je een goede werkgever bent voor je medewerkers, en laat dit ook zien aan de buitenwereld om een positief beeld van jouw organisatie te creëren.
  • Zorg voor een duidelijk onboarding proces, waarin medewerkers zich welkom zullen voelen, de organisatie snel en goed leren kennen, duidelijkheid krijgen over hun rol en taken, en over de juiste materialen beschikken. Dit zorgt niet alleen voor positieve meningen van nieuwe medewerkers, maar ook voor snellere effectiviteit in de nieuwe rol. 
  • Zorg dat de positieve mening van de medewerker constant wordt bevestigd, ook wanneer hij of zij er al langer werkt. Dit kun je doen door betrokkenheid te verhogen, nieuwe uitdagingen en kansen te bieden, maar ook door waardering te tonen. 
  • Zorg voor een fijn off-boardingproces, waarin duidelijk wordt gecommuniceerd en respect wordt getoond voor de keuzes die worden gemaakt. Vraag hierbij ook naar de ervaringen van de medewerker over de gehele employee journey, om deze verder te verbeteren. 
  • Vergeet niet dat iedere medewerker anders is en dat ieder persoon andere behoeften heeft tijdens de employee journey. Zorg ervoor dat je deze behoeften kent en begrijpt en hier ook rekening mee houdt. 

Meer weten over onze HR-diensten?